Skype

skype-logo-feb_2012_rgb_500Wat is Skype?

Skype is een programma waarmee mensen met elkaar kunnen videobellen. Je kunt diegene dus zien met wie je belt. Skype is ook te gebruiken in groepsgesprekken. Erg handig voor als je een vergadering wilt houden met mensen die verspreid zitten. Skype is wereldwijd te gebruiken. Er zijn wel een aantal handelingen voor nodig om het te gebruiken. Allereerst dien je het programma te downloaden en te installeren. Nadat Skype is geïnstalleerd moet je een account met een wachtwoord aanmaken. Om ervoor te zorgen dat anderen je kunnen zien heb je een webcam nodig. Als je dat allemaal geregeld hebt dienen anderen jou aan hun contactlijst toe te voegen. Je kunt zelf ook zien wie er allemaal online zijn zodat je met ze kunt ”skypen”. (Robxead, 2015).

Verdienmodel Skype

Een aantal functies van Skype zijn gratis,maar voor een aantal functies moet ook betaald worden. Skype heeft in de loop der tijd haar diensten uitgebreid. Voor die uitbreiding moeten gebruikers betalen. Gebruikers kunnen ”skypetegoed” kopen waarmee ze gebruik kunnen maken van uitbreiding. Het skype-tegoed kan gebruikt worden voor: het wereldwijd bellen naar vaste en mobiele nummers, het versturen van sms’jes tegen een laag tarief, gebruikmaken van hotspots tegen een laag tarief en oproepen doorschakelen een gekozen nummer. (Skype, 2015).

Naast de betaalservices verdient Skype ook haar geld met het aanbieden van advertenties. Skype laat alleen advertenties zien aan gratis gebruikers. Hiermee proberen zij gebruikers skype-tegoed te laten aanschaffen. (Skype,2015).

Marketingmogelijkheden Skype

Het gebruik van Skype stijgt nog altijd in Nederland. Volgens de laatste cijfers blijkt dat er 2,9 miljoen Nederlandse gebruikers zijn. De gebruikers gebruiken Skype gemiddeld vijf dagen per maand en gemiddeld per week wordt Skype 31 minuten gebruikt. (P. Waasdorp, 2015). Als commercieel econoom in spe zie ik mogelijkheden voor bedrijven om Skype te implementeren in hun diensten. Skype kan naar mijn inziens ingezet worden als uitbreiding voor een klantenservice. Op dit moment wordt er bij veel bedrijven enkel gebruik gemaakt van telefoon, mail, post en fax. Skype zou een waardevolle toevoeging zijn omdat het tijd bespaard. Nadeel voor bedrijven kan zijn, dat het gebruik van Skype te confronterend kan zijn. Skype kan ook ingezet worden voor panalgesprekken, tijdens marktonderzoek. Daarnaast zijn er advertentiemogelijkheden een goed middel om een merk te branden.

Bronnenlijst

– (Robxead), (z.d.), Wat is  Skype, hoe werkt Skype en wat zijn de gevaren en de voordelen van Skype. Bezocht op 19 mei 2015. Van de website: http://worldwideweb.plazilla.com/page/4295019993/wat-is-skype-hoe-werkt-skype-en-wat-zijn-de-gevaren-en-de-voordelen-van-skype
– (z.n), (z.d.), Hoe verdient Skype geld? Bezocht op 26 mei 2015. Van de website: https://support.skype.com/nl/faq/FA335/hoe-verdient-skype-geld
– (z.n.), (z.d.), Waarom wordt er advertenties van andere bedrijven weergegeven in Skype? Bezocht op 26 mei 2015. Va de website: https://support.skype.com/nl/faq/FA10942/waarom-wordt-er-advertenties-van-andere-bedrijven-weergegeven-in-skype
– (Waasdorp, Pieter), (19 januari 2015), Gebruik Skype stijgt in Nederland. Bezocht op 26 mei 2015. Van de website: http://www.connexieb2b.nl/actueel/9562/gebruik-skype-stijgt-in-nederland.html


Plaats een reactie